Allah weet het wel

Bij de “eerste verjaardag” van  deze blog schreef ik deze overweging

Er is een jaar voorbij… Alweer…

Enkele van de bijdragen hier hebben mensen geholpen, andere hebben een zere plek geraakt of zijn gelezen en vergeten… Ik weet niet eens of er zelfs maar één ècht voor iemand iets heeft betekend, maar dat hoef ik ook niet te weten : Allahu Alim – Allah weet het, weet alles. En dat volstaat, aangezien Hij het is die mensen leidt naar de waarheid – niet ik. Ik kan alleen maar bidden dat Hij daarvoor een woord van mij heeft gebruikt… en dat in de toekomst nog zal doen.

Dat doet me denken aan een misverstand, een verkeerd beeld dat veel mensen van de Islam hebben en dat ik al te horen kreeg tijdens de godsdienstles in het secundair … (eeuwen geleden, lijkt dat!) : “Islam maakt de mens fatalistisch” … Dat gevoel kan een niet-Muslim begrijpelijkerwijs krijgen in situaties zoals daarnet, toen ik zei “Allahu alim” en me verder niet druk maak over wat met de teksten op mijn blog gebeurt… Muslims geloven inderaad dat Allah alles al voor ons heeft voorbestemd. En ja : wat ons moet overkomen, zàl ons ook overkomen, ongeacht wat we doen – en wat niet voor ons bestemd is, krijgen we niet, hoe hard we er ook naar verlangen.

Maar dat betekent niet dat we lusteloos langs de kant mogen blijven zitten! In tegendeel! De Islam hecht er namelijk enorm belang aan dat we ons met al onze middelen en energie inzetten. Tegen armoede. Tegen onrecht. Voor ons welzijn en dat van de mensen rondom ons, en van de hele wereld. Alleen moeten we ons voortdurend bewust blijven van onze kleinheid en onze afhankelijkheid van Allah.

Wat telt is dus niet het resultaat – dat bepaalt Allah – maar onze intentie, onze oprechtheid en onze pogingen. Daarom gaan we niet prat op wat we bereiken, want het is van Allah, en we storten ook niet in als er iets niet lukt, want ook dàt is van Allah. In elke grote verzameling van Ahadith (uitspraken en daden van de Profeet, vrede en zegeningen over hem) wordt de reeks geopend met het verhaal dat hij (vrede en zegeningen over hem) heeft gezegd: “Daden zijn volgens hun intentie”. Met andere woorden: Allah beoordeelt wat we bedoelden, niet wat we bereikten – ongeacht het resultaat! Je kan iets goeds doen, met een verkeerde intentie … en dan blijft het een verkeerde daad. En omgekeerd.

Wat een fantastisch gevoel om enkel te moeten proberen – echt, eerlijk, oprecht en hard – maar niet de eindverantwoordelijkheid te dragen. Dit is geen fatalisme, maar realisme… en een pak volwassener dan te denken dat wij de wereld controleren, dat we alles naar onze hand kunnen zetten – om dan te stampvoeten als we onze zin niet krijgen. Toch?

Ach, en zo doen er nog een stapel misverstanden ronde… Door het feit alleen al dat ze bestaan bewijzen ze dat degenen die ze uiten eigenlijk niet weten waar de Islam voor staat. Zo jammer, die gemiste kans, voor hen en voor de maatschappij die steeds meer gepolariseerd geraakt door dit soort pijnlijke en leugenachtige verwijten:

“De Quran is een boek vol agressie” is er zo een… De eerste Muslims hebben jàrenlang geleden onder vervolging voor ze voor het eerst toestemming kregen zich te verdedigen. En èlke strenge oproep tot gevechten die je in de Quran vindt, slaat op mensen die ALS EERSTE de Muslims hebben aangevallen, verdreven, vervolgd, gemarteld, uitgemoord… Dat heet “gewettigde zelfverdediging” . Of het slaat op mensen die infiltreerden en dan verraad pleegden. Wat denk je dat er met landverraders gebeurt in tijden van oorlog?

Bovendien volgt meteen na een bevel tot strijd het even belangrijke bevel “Als zij ophouden, stop dan ook.” En dat is letterlijk te nemen: meteen, dezelfde seconde! Hoe vaak zien we in deze tijden wraakacties, die slachtoffers maken onder mensen die niets met het conflict te maken hebben? In de Islam is dat uit den boze!

En als sommige mensen die zich voordoen als Muslims die wetten aan hun laars lappen, dan is dat HUN persoonlijke schuld en niet die van de Quran of de Islam. Zoals je de moordpartijen van Dutroux, Breivnik of Janssen ook niet zal willen zien als iets wat het Christendom of het vrije Westen promoot. Of vergis ik me?

Nog zo eentje: “Islam is onverdraagzaam”… Tegenover wie? De moslimmeisjes die vrij, zelfstandig en bewust beslissen dat ze een hoofddoek willen dragen, maar niet mogen van hun school en hun regering? Moslims die zich gedwongen voelen zich anders voor te doen dan ze zijn, om toch maar een job te krijgen? En deze: “Een godsdienst van gedwongen bekeringen”… Tijdens eeuwenlange Muslimheerschappij konden christen en joodse gemeenschappen veilig blijven bestaan…. En dat terwijl de moslims in Spanje in enkele decennia tijd werden uitgemoord toen de christenen het land veroverden!

Terwijl ik dit schrijf huiver ik bij de gedachte dat Allah ons niet alleen leert dat alles wat we meemaken van Hem komt, maar ook dat onze situatie wordt beïnvloed door onze eigen instelling. “Allah verandert niet de toestand van een volk zolang het zelf niet verandert”

Muslims slagen er niet meer in de Islam op dezelfde manier in de praktijk te brengen als de eerste generaties. Die hadden het niet nodig te brullen om respect en erkenning: hun goedheid, trouw en eerlijkheid (tegenover iedereen!) maakten zoveel indruk dat de mensen bij bosjes Muslim werden of anders de Muslims en hun handel, kennis, cultuur en wetenschap met open armen ontvingen.

Terwijl ik dus grommel tegen de mensen die de Islam verwijten maken zonder te weten waarover ze het hebben, moet ik ook grommelen tegen de Muslims die door hun (wan)gedrag het ontstaan van die misverstanden hebben mogelijk gemaakt … die Muslim zijn zonder te weten waarover ze het hebben of – erger nog – weten waarover ze het hebben maar er niet naar leven.

Er is dus nog veel werk aan de winkel – en dus blijf ik insh’Allah hier af en toe iets publiceren waarmee ik hoop te kunnen bijdragen tot meer begrip en inzicht in beide “kampen”. Daarbij bid ik Allah dat Hij mijn goede bedoelingen aanvaardt, maar ze ook vrucht laat dragen in jouw leven!

Dit bericht werd geplaatst in Foei Islam ?, Geloof in één unieke God en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.