Surah 100: Al Adiyaat

 

spreker: Nouman Ali Khan
(vertaald en samengevat)


De eerste vijf ayaat

De eerste bij ayaat (verzen) trekken de aandacht van de Arabier die houdt van paarden, strijden, roofovervallen… Ze zijn opgebouwd als een filmtrailer. Ze schetsen een aanval van een kleine groep ruiters, op merries (beste en trouwste rijdier) die speciaal voor die overvallen gekend zijn. Ze gaan zo snel en hevig dat je het hijgen van de paarden hoort, dat ze vonken slaan op de nochtans vochtige ondergrond aan het einde van de nacht en zelfs als ze allang voorbij zijn, hangt er nog een stofwolk in hun spoor. Ze zijn zo moedig en vol zelfvertrouwen over hun aanval dat ze bij zonsopgang aanvallen in plaats van onder de beschutting van de nacht. Dat zelfvertrouwen wordt benadrukt door de keuze voor het woord “dabha” voor hijgen, een woord dat destijds vooral voor wolven werd gebruikt – en die maken zich geen zorgen over het verloop van de aanval als ze hun prooi aanvallen, is het niet? Ze dringen bovendien meteen, in groep, zonder strategische spelletjes, door de rangen van hun doel, recht naar het midden. En daar stopt de scène!  Een kleine, elitaire en moedige groep overvalt een andere groep en staat nu in het midden, omringd door hun vijand. Nu wordt het pas ècht spannend!

Op het hoogtepunt van de scène,
wanneer iedereen op het puntje van zijn stoel zit,
vol aandacht, zonder oog voor iets anders
dan voor wat er wordt verteld…
dààr stopt Allah en komt de boodschap
die Hij ècht wil meegeven:


Vers 6: Wa ‘l insaana li rabbihi la kanoed

Op het moment dat ze genieten van de trouw van de strijdpaarden die met hun meester gaan waar hij gaat, die hun natuurlijk instinct om te vluchten voor gevaar overwinnen uit trouw aan hun meester, die zich met hun meester in een enorm spannende en gevaarlijke situatie bevinden, zegt Allah : de mens is NIET zo.

“Al kanoed” is ondankbaarheid voor “an na’iem”, de gunsten van de Meester – zich afwenden van de Meester. “Al kanood” is zoals “al kaffoer”, maar met dit verschil dat “al kanoed” slaat op EXTREME ondankbaarheid. Dat wordt gesuggereerd door de letter ‘wow’. Zo iemand klaagt voortdurend en heeft geen oog voor de gunsten die hij ontvangt, zelfs niet als je hem erop wijst of ernaar vraagt. Ondanks alles wat Allah ons geeft zijn we ongehoorzaam … terwijl we die gehoorzaamheid wèl verwachten van wat wij bezitten (zoals de eigenaars van de paarden toen, of wij van onze huisdieren, kinderen, gsm, computer, auto,…).

Vers 7 : Wa innaha dhaalika lashahied

Alles  wat Allah ons heeft gegeven opdat we er dankbaar en gehoorzaam voor zouden zijn gebruiken wij om ongehoorzaamheid te plegen. En dat weten we, dat beseffen we voortdurend. Dat blijkt uit het woord “shaahidoen”: opnieuw de ‘wow’ die zegt dat we ons daar constant van bewust zijn, dat we daar constant getuige van zijn (“al shahied” betekent slechts “getuige op het moment van het getuigenis zelf”). In ons hart WETEN we dat we ontrouw zijn tegenover Allah, ook al weigeren we het toe te geven. En de Quran bewijst zijn gelijk door de mensen te laten VOELEN wat de Waarheid is (zoals met deze scène), niet met gefilosofeer.  Als je zelfs maar een grammetje trouw in je hart hebt, dan zal je de boodschap aanvoelen.

Vers 8 : Wa inna lihubbi alkhayri lashadeedun

Dit wordt meestal vertaald als: “Waarlijk, zijn liefde voor rijkdom is werkelijk intens”. De structuur zegt echter meer dan dat. “Li” betekent “voor” en duidt op het doel. Het is verbonden met “hubb”, met “liefde” en niet met rijkdom. Dus betekent dit veeleer: “Waarlijk, voor zijn liefde voor rijkdom is hij intens.”

“Hubb” slaat op dat waarnaar we verlangen en waarvoor iemand zich onvermoeibaar inzet om het te  verwerven. Je bent er dus ten eerste van overtuigd dat het iets is wat goed is voor jou en je doet alles wat je kan om het ook te krijgen. Dat is de betekenis van “liefde”.

Liefde voor wat? Voor “al khayr”. Dat wordt meestal vertaald met “het goede” of “goeds”, maar mufassir (= tafsirgeleerden) zijn van mening dat het “maal” (rijkdom) betekent. Volgens ibn Zaid wordt “maal” hier “khayr” genoemd terwijl het iets kan zijn dat “sharran” (slecht) is. De reden hiervoor is omdat de mènsen al die rijkdom als “goed” beschouwen voor zichzelf. Dus doet Allah hier sarcastisch over datgene waarvan ze houden.

In de voorgaande Surah (Zilzaal – de beving) heeft Allah er al op gewezen dat de aarde alles zal opgeven – ons, maar ook die rijkdommen die we najagen. Maar de mens blijft zo vreselijk begaan met zijn liefde voor rijkdom…

Vers 9 :  Afala ya’lamu idha bu’thira maa fie ‘l qoeboer

“Weet hij dan niet, als alles wat in de graven is weer naar buiten komt” … Het woord “bu’thira” suggereert dat we uit ons graf worden gerukt zoals wij rommel uit een kist halen waarin we hebben zitten graaien naar wat we zoeken.  “maa fi’l qoeboer” = alles wat in de graven is, dus niet alleen hij (de mens), maar alles. Mensen doen alles voor hun rijkdom, moorden en begraven hun slachtoffers… Dat àlles zal naar buiten komen.

In deze twee verzen wordt rijkdom verbonden met moorden : mensen doden mekaar om rijkdom, erfenis, bezit…

Vers 10: Wahussila ma fie ‘ssoedoer

Hier wordt het onderwerp van Surah Zilzaal afgemaakt. “Hussila” = wat in de borst is, wordt buitengebracht, zoals je een banaan pelt en eruithaalt, of uit een mango alles schraapt wat erin zit. Wat zit er in de borst? Zelfs de kleinste daad, maar ook ‘hubbul khair’ (de liefde voor het ‘goede’ van daarnet), ontrouw tegenover Allah, liefde voor het bezit…

Allah heeft nu geschetst wat aan de buitenkant zit (Surah Zilzaal) en wat vanbinnen (Surah Adiyaat). Nu kan Hij zeggen : vooral voor hèn (“bihim”) zal hun Meester op die dag (voortzetting voorgaande Surah) kennis hebben van alles. “Khabier” is sterker dan “aliem”: Hij weet alles, van binnen en buiten en Hij vermeldt ook dat de mens zelf het zal zien.

Deze Surah begon zorgeloos:
zoals die rovers doen we wat we willen,
en niemand weet ervan 

en ze eindigt met: het is allemaal geweten! 

Zowel wat zich in ons hart verbergt als onze daden!

 

Bron: www.bayyinah.com – podcast

 

voor meer Quran: www.noumanalikhan2dutch.wordpress.com

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Quran - onze gids en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.