“Als Allah al wéét wat ik ga doen, waarom is het dan mijn schuld?”

Jullie kennen allemaal wel mensen die zeggen
“Als Allah al wéét wat ik ga doen,
waarom is het dan mijn schuld?”

Dit is geen nieuwe vraag!
Kijk naar deze vergelijking.

Adam (aleihi salaam) werd door Allah eervol behandeld.
Is Iblies ooit ook eervol behandeld door Hem? Ja.

Adam (aleihi salaam) kreeg een graad boven de Engelen.
Heeft Iblies dat ooit gekregen? Ja.

Op een bepaald punt was Adam (aleihi salaam) ongehoorzaam aan zijn Heer.
Is Iblies ook ongehoorzaam geweest? Zeker.

Adam (aleihi salaam) had de vrijheid om keuzes te maken.
Had Iblies die vrijheid ook? Jazeker. Ze hebben veel met elkaar gemeen!

Dat wat hen verschillend maakt
is niet de fout,
maar wat er nà gebeurt.

Enerzijds heb je degene die gelooft dat hij met zijn intellect Allah’s beslissing kan aanvechten en zeggen “Nee nee, ik heb een goede reden om U ongehoorzaam te zijn!” En aan de andere kant heb je degene die – al zegt zijn verstand hem dat hij een goed argument heeft voor zijn verdediging – zegt: “Onze Heer, wij hebben onszelf onrecht aangedaan.” Hij  geeft zijn intellect op als hij voor de Heer der Werelden staat, omdat hij weet – al is hijzelf nog zo slim – . . . Wie is de Alwetende? Allah! Wie bezit alle Wijsheid? Allah.

Dus: “Het is niet omdat ik er niet
met mijn verstand bij kan dat het niet klopt.

Dit overstijgt mij – en ik vertrouw Allah.”
En daarom krijgt hij vergiffenis en wordt de ander vervloekt.

Dit verhaal komt zeven keer voor in de Quran.
Jij en ik worden eraan herinnerd dat we allemaal fouten maken.
Er zijn twee mogelijkheden: we kunnen onze fout goedpraten (“de tijden zijn veranderd, ik bevond me in een moeilijke situatie, je begrijpt niet wat ik doorsta, blablabla…”). Maar in wiens voetsporen treden we dan? . . . Iblies! Sjaitaan!

Het is dus niet alleen maar een verhaal.
Het is advies!

Uit “QURAN : Leiding, voor jou persoonlijk”
spreker: Nouman Ali Khan

.

Dit bericht werd geplaatst in Muslim zijn is..., Sprokkels en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.