Een ticket naar het Paradijs!

Overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden over haar zijn) over de Profeet (vrede en zegeningen over hem). Hij had enkele Gezellen uitgestuurd op een militaire expeditie en degene die de leiding  had reciteerde bij elke Salaah waarin hij voorgingeerst iets uit de Quran uiteraard, maar voor de Ruku reciteerde hij ook telkens Surat ul Ighlaas. Elke keer.

De Sahaba zeiden er niets over, want hij had nu eenmaal de leiding, maar bij hun terugkeer vertelden ze het aan de Boodschapper (vrede en zegeningen over hem). Hij zei: “Vraag hem waarom hij dat deed.” Dus stelden ze hem de vraag. “Omdat deze Surah de juiste omschrijving is van Al-Rahmaan (de meest genadige) en daarom houd ik ervan hem te reciteren.” Daarop zei de Boodschapper (vrede en zegeningen over hem):

 

“Laat hem weten dat Allah Zelf
op Zijn beurt van hem houdt.”

Er is een gelijkaardig verhaal overgeleverd langs Annas (moge Allah tevreden over hem zijn): Er was een man van de Ansaar die voorging bij de Salaah in Masjid Quba. Telkens hij een Rakaat begon, na de Fatiha, nog vóór hij iets anders uit de Quran reciteerde, reciteerde hij ‘Qul huwa Allaahu ahad…’ En als hij ermee klaar was, reciteerde hij er een andere bij. Ook hij deed dat in elke Rakaat. Dus spraken de Sahaba hem erop aan en vroegen: ‘Waarom doe je dat? We geloven niet dat dit hoort. Ofwel reciteer je alleen deze, of je laat hem en reciteert iets anders’.

Hij zei daarop: ‘Ik ga er niet mee ophouden. Als jullie willen dat ik de Salaah opgeef, dan doe ik dat wel. En als jullie dat willen, dan verlaat ik jullie.’ Ze zagen dat hij duidelijk de beste onder hen was en ze hadden ook liever niet dat iemand anders de Salaah zou leiden. Dus kwamen ze bij de Profeet (vrede en zegeningen over hem) en vertelden hem wat er was voorgevallen. En hij zei tegen hem: ‘Wat weerhoudt je ervan te doen wat je Gezellen van je vragen? En waarom wijd je je in elke Rakaat aan deze Surah?’ En ook hij antwoordde: ‘Ik houd ervan, zonder twijfel ik houd ervan’. Waarop hij (vrede en zegeningen over hem) zegt:

 

“Je liefde ervoor
zal je in Jennah brengen.”

.
Bron: http://noumanalikhan2dutch.wordpress.com/2012/05/13/surah-112-ighlaas-deel-1/

 

Dit bericht werd geplaatst in Quran - onze gids, Sprokkels en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.