Pareltjes van de Quran : Juz 1

“Quran Weekly” is een wekelijks programma dat je kan volgen op Youtube. De titel zegt voldoende: de Quran staat centraal, en we gaan op zoek naar hoe we hem in ons leven kunnen toepassen en zichtbaar maken voor onze omgeving. Op dat kanaal brengt onze broeder Nouman Ali Khan deze Ramadan elke dag een (echt) korte bespreking van een vers uit de Juz voor die dag. Ik heb het wat te laat ontdekt, maar probeer hem in te halen en verder te volgen, wetend hoe fijn hij Quran kan uitleggen (je kent m’n blog met vertalingen van zijn lessen intussen al).


Een overweging door Nouman Ali Khan
bij 
JUZ 1, Surah 2, vers 67

En (gedenk) toen Moesa tot zijn volk zei:
“Voorwaar, Allah beveelt jullie dat jullie een koe slachten.”
Zij zeiden: “Maak jij ons tot (onderwerp van) bespotting?”
Hij antwoordde: “Ik zoek bescherming bij Allah
dat ik tot de Jaahilien zou behoren.”

In deze korte overweging wil ik met jullie iets delen uit Ayah 67 van Surah Baqarah waarin Allah het heeft over het voorval met de koe. Dat is uiteraard ook de naam van de Surah. Hij vertelt over de keer dat Moesa (aleihi salaam) tot zijn volk zei: “Voorwaar, Allah beveelt jullie dat jullie een koe slachten.” Hun eerste reactie was: “Maak jij ons tot (onderwerp van) bespotting? Maak je een grapje? Hou je ons voor de gek? Je wil dat we een koe slachten?! Er is pas een MOORD gepleegd en Gods antwoord daarop is dat we een KOE moeten slachten? Dat klinkt toch maar belachelijk!”

Ik heb DIT als eerste overweging gekozen omdat Allah er hier op staat te vermelden wat hun reactie was op een bevel van Allah. Een Profeet zegt jou, in opdracht van Allah: “Slacht een koe.” Of je dat nu logisch vindt of niet, het is en blijft het bevel van God. En het is geldig omdat het via Zijn Boodschapper komt (vrede zij met hem). En jouw antwoord is: “Meen je dat nou?! Hou je ons voor de gek?!”

En weet je wat? Dit wordt aangehaald omdat het een probleem van alle tijden is. Tot op vandaag zal je mensen vinden – Muslims! – die een gebod te horen krijgen dat duidelijk van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen over hem) komt, en die zeggen: “Hou je mij voor de gek? Meen je dat nou?!” Dat is hun reactie: “Dat kan je niet menen! Is dat wat de Islam zegt? Wat de Shariah zegt? Wat de Hadith zegt? Is het dat wat dat vers zegt? Onmogelijk! Dat houdt geen steek! enzovoort…” Dàt soort reactie…

En van zo’n soort reactie raakte Moesa (vrede zij met hem) erg van streek en dus volgt in dezelfde Ayah: “Qala a’udhu bi’llah” – “Hij zei ‘Ik zoek mijn bescherming  bij Allah.”
Bescherming tegen wat? “An akoena min al Jaahilien” – “Dat ik zou horen tot degenen die controle over hun emoties verliezen.” Jaahil is namelijk het tegenovergestelde van Aakil.  Aakil is iemand die zijn emoties in de hand heeft en Jaahil is iemand die de controle over die emoties verliest.

In deze laatste minuut wil ik je erop wijzen dat deze Ayah niet alleen een waarschuwing is voor degenen die de spot drijven met de geboden van Allah. Het is ook een waarschuwing voor hen die de Boodschap overbrengen, die proberen het werk van de Profeten te doen, die worden uitgelachen en belachelijk gemaakt wanneer ze iets zeggen in Naam van Allah: ze mogen hun “cool”, hun kalmte niet verliezen. Moesa (vrede zij met hem) zegt namelijk meteen: “Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen dat ik zou horen tot degenen die Jaahil zijn, die hun kalmte verliezen.” Met andere woorden: hij werd hier werkelijk woedend om, maar hij wil zijn geduld niet verliezen omdat hij dan niet meer in staat zal zijn z’n werk te doen.

Dus het uitdragen van de Boodschap van de Islam, het geven van advies omwille van Allah, vereist een brede rug en je zal te maken krijgen met heel onaangename mensen die echt belachelijke dingen zullen zeggen. Maar jij zal moeten zeggen: “A’udhu bi’llahi an akoena min al Jaahilien”

Moge Allah ons laten behoren tot hen die
1/ nooit de spot drijven met de geboden van Allah
2/ als ze advies geven aan elkaar
en een antwoord te horen krijgen dat ongepast is,
in staat blijven hun emoties en hun humeur te beheersen.

bron: http://www.youtube.com/watch?v=pt9fUcL8njY

Het youtube-kanaal van Quran Weekly: http://www.youtube.com/user/QuranWeekly

Dit bericht werd geplaatst in Ramadan en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.