Pareltjes van de Quran : Juz 5

O jullie die geloven,
eet niet van elkaars eigendommen op valse wijze.
(Eet) slechts door handel met wederzijdse
overeenstemming. En doodt elkaar niet.
Voorwaar, Allah is voor jullie Meest Barmhartig.

 

Een overweging door Nouman Ali Khan
bij Juz 5, Surah 4, Vers 29

Voor Juz 5 vandaag heb ik een Ayah uit Surah Nisa gekozen, en dat is Ayah nummer 29. Heel krachtige bewoording en het omvat een van de belangrijkste ethische principes in de Islam: “Jullie die (beweren te) geloven, gebruik mekaars geld niet door valsheid te gebruiken.”

Lieg niet over je uren op het werk als je moet badgen. Als je een consultant bent en je wordt voor een bepaald aantal uren betaald om een werk uit te voeren… Je wordt betaald per uur, maar jij zit daar maar koffie te slurpen en te “chillen” en intussen word je betaald… Behalve als je werkgever wéét wat je doet: “illa an takoena tijaratan ‘an taradin minkum” – “behalve als dit een handel is die plaatsvindt met wederzijdse instemming”.
Met andere woorden: niemand kan de hele tijd door 100% productief zijn. Dat is menselijk gezien onmogelijk. Dus je kan je afvragen: “Ik werk van 9 tot 5, maar ik neem soms wel een pauze van 40 minuten of zit daar soms maar wat te babbelen. Is dat OK?!” Wel, als je werkgever wéét dat je dat doet en hij aanvaardt dat, dan is het OK omdat het met wederzijdse instemming gebeurt.

Maar voor al het andere: troggel de mensen hun geld niet af. Zet je prijzen niet te hoog, vraag niet teveel voor je diensten. Ben je een mechanieker, drijf je prijs dan niet op omdat je  nu eenmaal de enige mechanieker bent binnen de eerste 10 mijl. Je kent dat wel: “Die klant heeft een probleem met zijn versnellingsbak, maar ik kan hem meteen ook wijsmaken dat zijn distributieriem en de motorvloeistof ook niet meer in orde zijn. Wat kan hij doen?” Hij heeft alleen maar jou, niet? Reken niets extra als je een geneesheer bent, gewoon omdat je weet dat ze wanhopig zijn en toch naar je toe zullen komen. Manipuleer mensen niet op die manier. Eet dus niet het geld van de mensen door valsheid te gebruiken.

“Tarad” betekent trouwens ook dat beide partijen akkoord gaan met de dienst of het product dat wordt verhandeld. Als je dus iets weet over het product dat je verkoopt of de dienst die je levert (de kleine lettertjes, zeg maar) en je weet dat je klant of je werkgever zich daar niet van bewust is, dan moeten ze dat te weten komen. Want als ze het niet weten en jij troggelt hen op die manier geld af, dan is dat onaanvaardbaar voor Allah. Dus de meeste van onze gsm-contracten met de kleine druk, da’s allemaal “bi albaatil: kosten hier en daar en je weet niet eens waar ze voor dienen. En je hebt er ook nooit mee ingestemd, maar ze staan wel in kleine druk op dat 40 pagina’s tellende document dat je moet tekenen terwijl ze weten dat je dat nooit zal lezen (als je een normaal mens bent toch)… Dat is hoe ze met dit soort valse overeenkomsten wegkomen.

Wij,  als Muslims, als wij zakendoen, een overeenkomst aangaan of een arbeidscontract tekenen, WIJ mogen geen geld verteren dat van valsheid komt. We mogen niet het geld van anderen eten. En dit slaat niet alleen op werknemers tegenover werkgévers, maar ook de werkgevers tegenover hun werknemers. En daar sluit ik mee af. Een werkgever besluit een bepaald bedrag te betalen. Als je weet dat je werknemer harder werkt en meer doet, maar je betààlt er hem niet meer voor – of je betaalt enkele werknemers meer dan anderen voor precies hetzelfde werk, omdat je die anderen voortrekt – dan is dat ook valsheid. Dit is niet correct, je mag dat niet doen. Je gebruikt onethische normen wanneer je enkele hetzelfde en anderen meer betaalt terwijl ze hetzelfde werk doen. Dan eet je hùn geld, want het hoort niet meer toe aan jou. Van de persoon aan wie jij te weinig betaalde eet jij nu het geld.

De enige manier waarop dit wèl kan is als: “an taraadin minkum” – “als ze er allebei mee instemmen en er allebei gelukkig mee zijn”. Dat is het verbazingwekkende van deze Ayah: je gaat niet alleen een overeenkomst aan met je consument, want je kan ze altijd wel doen instemmen maar daarom zijn ze er nog niet blij mee. Zoals autoverkopers je dingen laten tekenen waarvan je later spijt krijgt? Je moet gelukkig zijn, allebei de partijen moeten blij zijn en volledig tevreden met de overeenkomst. Dat is het mooie aan deze Ayah. Als niet allebei de partijen tevreden zijn, dan is dit geen eerlijke overeenkomst.
En eens die eerlijke overeenkomst is gesloten, heb je geen recht meer om te klagen, aangezien jij het bent die er bewust en in alle duidelijkheid mee heeft ingestemd.

Als wij ons aan dit principe houden,
dan zullen Wallaahi onze zaken,
onze organisaties, onze firma’s
die we leiden of wij als werknemers
een veel beter leven hebben.

Moge Allah ons helpen om eerlijk te blijven
in onze zakelijke relaties
en om deze prachtige ethiek toe te passen
die we in dit mooie vers vonden.

.

bron: http://www.youtube.com/watch?v=9C6QyjX53cg

Het youtube-kanaal van Quran Weekly: http://www.youtube.com/user/QuranWeekly

Dit bericht werd geplaatst in Ramadan en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.