Pareltjes van de Quran : Juz 15

(Zeg) slechts: “Indien Allah het wenst”
en herinner je jouw Heer indien jij vergeet.”

 

Een overweging door Nouman Ali Khan
bij Juz 15, Surah 18, Verzen 23 en 24


“En zeg zeker nooit over iets:
‘Voorwaar, dat zal ik morgen doen.’
(Zeg) slechts: ‘Indien Allah het wenst’
en herinner je jouw Heer indien jij vergeet.
En zeg: ‘Hopelijk zal mijn Heer mij leiden
naar wat dichterbij is van deze Leiding’.”

We zijn halverwege, in de 15° Juz!  We zitten in Surat ul Kahf en ik heb jullie net verzen 23 en 24 van de Surah voorgelezen, en dit zijn Ayahs over een uitdrukking die jij en ik voortdurend gebruiken. Allah zegt: “Wa la taqoelanna lishay’in” – “Waag het niet over iets te zeggen” – “inni faa’iloen dhalika gadan” – “zonder enige twijfel, absoluut zeker, dat ga ik morgen doen!”. Zeg dat niet, over niets. Zeg niet: “In de toekomst ga ik dit en dat doen. Zeker, man, ja! Ik heb het, ik snap het.” Maar zeg: “Ik snap het, insha Allah, illa in yasha Allah – BEHALVE als Allah het (anders) wil.”

“Dat doe ik zeker, behalve als Allah het (anders) wil”, dàt is de uitdrukking die je moet gebruiken: Ik doe het, tenzij Allah iets anders bepaalt. Met andere woorden:


Ik heb ècht de bedoeling om dit te doen. 

En het enige dat daar nog een stokje voor kan steken
is als Allah’s plan anders is dan mijn plan.
Daar heb ik geen macht over.” 

Dat is de intentie die schuilt achter het zeggen van “in sha Allah – illa in yasha Allah” – “Behalve wanneer Allah het effectief anders beschikt.” Wanneer wij zeggen “in sha Allah”, zeggen we: “Dat zal ik doen ALS Allah het zo wil“. We gebruiken het ook in de positieve vorm: als Allah het zo bepaalt, dan zal dit gebeuren door mijn voornemen.

Maar wat hebben wij gedaan? We hebben “in sha Allah” vervormd tot het ultiem godsdienstige “Dat ga ik dus allicht niet doen!” – vertaald als “insha Allah”… “Hey broeder? Kom je naar die bijeenkomst?” – “Jaja, in sha Allah…” “Ga je die deadline halen?” “In sha Allah, in sha Allah.” Zeg je het twee keer, dan komt er al zeker niets van in huis. Komt niets van. Wij hebben dus iets dat een erkenning hoort te zijn van het feit dat wij de toekomst niet in handen hebben vervormd tot iets waarmee we zeggen: “Da’s mijn verantwoordelijkheid niet.” En da’s een grap! Zo hoort het niet!

Muslims: “Wal moefoena bi ahdihim idha aahadoe” – “ze komen hun beloften na wanneer ze die maken.En als ze een overeenkomst aangaan, leven ze die ook na.” Dus als je een overeenkomst hebt, dan mag je niet zomaar “in sha Allah” gebruiken als jouw manier om te zeggen “Waarschijnlijk niet.” Doe dat niet. Gebruik “in sha Allah” niet op die manier!.

Je moet het daarentegen in zijn juiste betekenis gebruiken, en met correct geloof. En wat is dat? “Ik ga mijn best doen om die vergadering bij te wonen, die afspraak, die les. En het enige wat ik niet onder controle heb, is de Wil van Allah.” Als Allah beslist dat het morgen stormt, of dat mijn wagen niet start, of dat ik niet gezond genoeg ben om op te staan,… Van die dingen heb ik geen weet. Dat is de “mashi” van Allah, maar naar mijn beste vermogen zal ik dat doen.” En als jij dan van jouw kant lui bent – en Allah heeft jou niet verhinderd te doen wat je hebt gezegd dat je zou doen – en dan zeg jij: “Tja ik neem aan dat Allah niet wou dat het gebeurde”, dan wéét jij (en Allah weet het) dat je een spelletje speelt met dit woord! En dat is niet iets dat we horen te doen.

Dus als wij zeggen “in sha Allah”
is dat niet een erkenning van het feit
dat het misschien niet zal gebeuren.
Het is enkel een erkenning van het feit
dat alles uiteindelijk berust in de Handen van Allah.
Maar wij doen wel al wat we kunnen doen
om ons aan ons woord te houden.

Moge Allah ons maken tot een volk
dat eerbied heeft voor de uitdrukkingen
die we dagelijks gebruiken zoals “Alhamdolillah”,
zoals “in sha Allah”, zoals “astaghfiru’llah”
en dat we ze gebruiken op de manier
waarop ze horen te worden gebruikt.
Vooral “in sha Allah”, vooràl als het gaat
om je toekomstige verplichtingen
en het beantwoorden aan de verwachtingen
waaraan je wordt geacht te beantwoorden.

 

.

bron: http://www.youtube.com/watch?v=3xOK85qRQ_o

Het youtube-kanaal van Quran Weekly: http://www.youtube.com/user/QuranWeekly

.

Dit bericht werd geplaatst in Ramadan en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.