Eid al Fitr – wat vieren we?

De Belgische Moslimexecutieve heeft bekend gemaakt dat
Eid al Fitr in 2016 op woensdag 6 juli valt.

Dit is de Khutbah die broeder Nouman Ali Khan gaf
op Eid al Fitr in Birdville (beginpunt : minuut 01:50)

Insha Allah wil ik in deze weinige minuten (5, 7 of iets meer) een aandachtspunt delen dat eigenlijk vooral voor mezelf is bedoeld en voor mijn eigen familie – en evengoed toepasselijk voor jullie en jullie eigen families.

Het eerste en belangrijkste doel van deze Khutbah is dat we er onszelf aan herinneren waarom het is dat we vieren. Allah, azza wadjal, heeft ons deze maand gegeven als een gelegenheid om vergiffenis te verdienen. Met een schone lei beginnen! Alle gegevens van het verleden zijn verdwenen!

Dus je begint deze dag
alsof je een nieuwe Muslim bent!

We geven opnieuw onze Shahada aan Allah: “Laa illaaha illa Allah” en we zeggen de Takbier alsof we nieuwkomers zijn in dit geloof. Het is een nieuw begin! Dus ieder van jullie die depressief was, ieder van jullie die denkt: “Ik heb veel te erge dingen gedaan in mijn verleden”… Dat ligt nu allemaal in het verleden!

Als jij de maand Ramadan hebt doorstaan en als Allah je heeft gezegend met de mogelijkheid te leven om die dertig dagen door te maken, dan betekent dit dat Allah iets bijzonders met je voor heeft. Wat je daarmee DOET, is aan jou! Je kan deze mogelijkheid die Allah je heeft gegeven gewoon weggooien, alsof het niets is, gewoon de zoveelste bijeenkomst. Of je kan zeggen: Dit is inderdaad het begin van mijn nieuw leven! Ik keer terug naar Allah zoals ik dat nog nooit eerder heb gedaan! Maar, weet je… Hoe kunnen we praten over “terugkeren naar Allah” als we niet eens weten wat dat betekent?!

Wat houdt het in
dat ik terugkeer naar Allah?

In deze korte Khutbah wil ik met jullie gewoon enkele basis-elementen delen
waarover ieder van ons zich zorgen hoort te maken. Twee aandachtspunten.

1/ Het eerste is een morele basis.

Jij en ik moeten morele, ethische, verantwoordelijke mensen zijn! En als je van jezelf wil weten of je een moreel verantwoordelijke en ethisch verantwoordelijke persoon bent en je wil jezelf daarop testen… De manier om dat te doen is dat je uitzoekt wat je terecht brengt van je sociale relaties. Wat denkt je moeder over jou? Wat denkt je vader over je? Wat denkt je man of vrouw over je? Wat denken je kinderen over je? Wat denkt je werkgever, of wat denken je werknemers over je?

De mensen met wie je dag in dag uit omgaat, welke opinie hebben zij over jou? Zien ze jou als eerlijk? Betrouwbaar? Geduldig? Liefdevol? Hoffelijk? Denken zij dat over jou? Jij kan allerlei over jezelf denken, als je wil.

Test echter niet wat jij van jezelf vindt,
maar hoe anderen jou zien.

Niet zomaar iemand anders! Ik niet, want ik ken je niet persoonlijk. Je engste relaties! Degene die je het meest vertrouwd is, kan je het best beoordelen en je zeggen waar je staat. Aan het einde van deze Khutbah zullen sommigen van jullie wellicht naar me toekomen en Salaam zeggen en we wensen mekaar Eid Mubarak. En jij hebt een goede indruk van mij en ik heb een goede indruk van jou. Maar, weet je, dat houdt geen steek bij onze gezinnen! Zij zijn niet onder de indruk van ons en ze wisselen geen formaliteiten met ons uit. Er zijn geen kunstmatige vormen van communicatie die in de weg staan. 

Dat moeten we dus eerst aanpakken!
Aan de vaders in dit publiek: jullie moeten je voornemen om betere vaders te worden! De echtgenoten moeten een betere man worden, de vrouwen betere echtgenotes! Een van de grote voordelen van Eid is dat we onze families herenigen. In zowat iedere familie is er ergens wel een ruzie aan de gang, een of ander probleem, en of andere vorm van spanning… Dit is het moment om die spanning een halt toe te roepen! De Zegening van Allah rust op ons. We krijgen een nieuwe start, de harten zijn zacht… Dit is het moment om met je broeder te gaan praten met wie je al maanden niet meer spreekt. Lieve hemel, het is Eid: je kan zelfs met je schoonmoeder en schoonvader gaan praten. Het is OK!

Het moment daarvoor is NU. Verspil deze kans niet! Dit is een van de eerste zaken waarover ik het met jullie wilde hebben. Het is een prioriteit in onze godsdienst:

Hoe gaan we om met onze gezinnen
en de mensen rondom ons
,
zij het familierelaties, zakelijke relaties of onze buurt.

2/ Het tweede is dat Allah niet veel van ons vraagt!

Hij vraagt slechts een paar zaken van ons. De meesten van jullie genoten slechts een elementaire vorming in jullie godsdienst en het merendeel van jullie opinies over de Islam komt van mensen van wie je vindt dat ze te extreem zijn in de godsdienst. Je bent niet toegekomen aan een vorming over Islam voor jezelf. Ze steunt eigenlijk vooral op wat je andere mensen ziet doen. En dat moet ophouden!

Elke Muslim die hier zit
moet zich toeleggen op zijn eigen zoektocht,
zijn eigen onderricht in deze godsdienst.

Niet op grond van wat ze anderen zien doen, maar zèlf. Wij klagen erover dat niet-Muslims niets weten over de Islam en ze veroordelen. Mijn punt is dat de meeste Muslims net zo zijn:

We kennen onze godsdienst niet,
maar we vellen er wel een oordeel over!

We denken dat we weten wat ze van ons verwacht. Dat is niet zo. We moeten zelf deze godsdienst herontdekken! En dat is het tweede voornemen dat ik van jullie vraag: dat je gaat proberen om de Islam opnieuw te ontdekken, dat je de hele Quran leest. Neem gerust een vertaling, maar lees hem! Begin vragen te stellen! Ga naar je imam en zeg: “Ik heb deze Ayah gelezen, maar ik snap niet waar het over gaat. Leg het me uit! Ik wil dit zelf begrijpen.”

Je hoeft je baan niet op te geven om dat te doen! Je hoeft al je verantwoordelijkheden niet achter te laten om over de Islam te leren. Het moet gewoon deel gaan uitmaken van je leven! Op dezelfde manier verdienen onze kinderen het te weten wie die man was, Muhammad (vrede en zegeningen over hem). Ze kennen hem niet! Koop tenminste één boek over het leven van de Profeet in het Engels, in goed en makkelijk Engels (*). Persoonlijk kan ik het boek “Muhammad, Man and Prophet” (Muhammad, mens en Profeet) aanbevelen. Als je een exemplaar van dat boek te pakken krijgt, zal het een goed Eid geschenk zijn. Lees er gewoon een beetje uit, samen als een gezin, en ontdek wie hij was (vrede en zegeningen over hem)!

Tot besluit verlaat ik jullie met een kleine verantwoordelijkheidstest:

1/ Draag zorg voor je naaste relaties,
en vandaag is de dag om daarmee te beginnen. 

2/ Draag zorg voor de grote dingen die Allah van je vraagt.
Niet alles! Gewoon de belangrijkste dingen!

Het belangrijkste is dat je weg blijft van de grote, zware verboden. Blijf weg van haraam. En draag op z’n minst zorg voor je gebeden! Draag tenminste zorg voor je dagelijkse gebeden! Zoveel ben je Allah verschuldigd. Als je daaraan kan werken, dan heb je al heel wat bereikt. Maak je voorlopig geen zorgen over iets anders.

Je hoeft niet te denken dat je
de meest ongelooflijke aanbidder
en gelovige moet zijn die er bestaat.

Neen! Zo is het niet! Het is een heel elementaire verwachting. En ik bid dat we allemaal mekaar kunnen helpen en dat jullie je familie kunnen helpen om aan deze verwachtingen te voldoen.

Dring de godsdienst niet op aan je familie.
Toon hen de schoonheid van
de godsdienst door je eigen praktijk.

Wees liefdevol voor je familie,
zodat ze zelf van de Islam kunnen gaan houden.

Ik bid dat deze Eid een prachtige gelegenheid mag zijn voor al onze families om vergiffenis te vinden voor elkaar, voor de Muslims om eenheid onder elkaar te ontdekken, en voor ons, om een nieuwe toewijding te vinden aan Allah en aan Zijn verering in ons dagelijkse leven.

(*) Nederlands voor ons, natuurlijk!

bron: http://www.youtube.com/watch?v=E7WS5QtWom4

.

Dit bericht werd geplaatst in Ramadan en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.