Een wereld van verschil: de hoofddoek

 

Iets om even bij stil te staan. Gevonden om “De Morgen”

 

Het duurde een tijdje voor de Amerikaanse Leena Suleiman besefte waarom de mensen haar plots vaker opmerkten. Deze moslima had tijdens de koude wintermaanden in Chicago haar hoofddoek bedekt met een sjaal en muts om zichzelf warm te houden. Leena stond echter versteld van de gevolgen

De 25-jarige architect zette haar bedenkingen online in een blogpost, die meteen viraal ging. Het meisje had nooit zo een grote belangstelling voor haar verzuchtingen verwacht. Ze legt de grote veranderingen in haar leven door de kleine ingreep zelf uit op haar blog: “Ik heb onbewust mijn hoofddoek uitgedaan door meer lagen toe te voegen. Door er een muts over te dragen, wilde ik mezelf warm houden, maar het effect ervan heeft me verbaasd. Plots begonnen mensen tegen me te praten. Mannen keken naar me alsof ik benaderbaar was. Ik kreeg plots het gevoel dat ik van dezelfde planeet kwam als zij, alsof ik erbij hoorde.”
De moslima gaat verder: “Maar de taxichauffeurs, die vaak ook moslims zijn en me vroeger vriendelijk begroetten, deden plots koel tegen me. Geen aangename gesprekjes meer, ze deelden enkel nog de prijs mee aan het einde van de rit. Eerst vroeg ik me af of ik veranderd was, ik wist totaal niet waarom sommige mensen vriendelijker werden en anderen zich plots van mij afkeerden.”  
Hippe vrouw “Toen ik plots andere dames met een hoofddoek tegenkwam, was het alsof ik niet bestond. Terwijl we elkaar voordien begroet zouden hebben. Ik besefte dat mijn hoofddoek nu niet zichtbaar was. Je zag enkel nog mijn ogen achter een hippe bril en mijn jeansbroek die in mijn laarzen zat. Die dames wisten niet dat ik een moslim was. Plots viel me op hoe anders mensen me behandelden. Het was leuk, stiekem keek ik ernaar uit om de koude te trotseren, omdat het betekende dat ik ‘in een normaal leven stapte’. Ik werd steeds zelfzekerder tijdens mijn wandeltochten door de stad. Mensen noemden mij mevrouw, iets wat ik voorheen nooit gehoord had. Mannen hielden de deur voor me open. Vrouwen maakten mopjes met me”, aldus Leena.

Hoofddeksel is bepalend “Ook begon ik me vragen te stellen. Was ik met mijn hoofddoek dan niet respectabel of geliefd? Kon ik dan niet aanvaard worden? Plots besefte ik dat ik jaren gepest werd en dat ik nu pas aanvaard werd door de gemene meisjes. Er was niets veranderd, ik leefde gewoon voor een seizoen in een andere wereld. De kracht van dit experiment was dat het toevallig gebeurde. Door de koude. Maar blijkbaar bepaalt het type van hoofddeksel hoe je behandeld wordt. Ik heb voorheen nooit in vraag gesteld of ik minder respect en liefde kreeg, of dat ik niet aanvaard werd. De manier waarop ik behandeld werd, was gewoon hoe de wereld in mekaar zat. Ik wist niet dat mensen vriendelijker konden zijn. Ik hoop ooit dat mensen gewoon raken aan alle culturen en religies. Zodat ze niet meer bang of gereserveerd zijn. En dat ze me niet opmerken door wat ik op mijn hoofd draag, maar dat ik opval door mijn glimlach”, besloot Leena in haar blog.

 

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1792349/2014/02/12/Wat-er-gebeurde-toen-deze-vrouw-geen-hoofddoek-meer-droeg.dhtml

Dit bericht werd geplaatst in Muslim zijn is... en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.