Ibrahiem die de zon aanbidt?

Het verhaal van Ibrahiem (vrede zij met hem) roept wel eens vragen op.
Je kent het verhaal wel: Ibrahiem (vrede zij met hem) keek
naar de zon en de maan en hij zei: “Dit is mijn Heer.
Maar nee, dat kan niet, want ze gaat onder.”
Je vindt dit in Surah al’An ‘am.

Laten we hierover heel duidelijk wezen:

Ibrahiem (vrede zij met hem) was een van de meest intelligente mensen die er ooit hebben geleefd. Het is niet letterlijk zo gebeurd dat hij de zon zag en enthousiast de zon ging aanbidden om dan, wanneer ze onderging, te zeggen: “Ik wist niet dat ze ondergaat! Zoiets kan ik niet aanbidden. O, maar kijk eens. Daar is de maan. Wat straalt die! Dan aanbid ik maar de maan.” En als de maan verdwijnt لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ (Lā ‘Uĥibbu Al-’Āfilīna), Dat wist ik niet. De ochtend komt en de maan verdwijnt en ik had geen idee dat die niet blijvend was.”

Dat was zijn manier om aan te tonen hoe stom Shirk wel is,
hoe idioot het is dat je in die dingen gelooft.

Denk dus nooit slecht over Ibrahiem (vrede zij met hem), want in deze Ayah zegt Allah: “We verheffen de rangen van wie Wij willen – enإِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ” (Inna Rabbaka Ĥakīmun `Alīmun) – Zonder enige twijfel, jullie Meester is vol Wijsheid, Alwetend.” Met andere woorden, die strategie was voor die tijd de meest wijze strategie om toe te passen.Lees hier verder:
https://noumanalikhan2dutch.wordpress.com/2014/07/05/682/#more-682

 

Dit bericht werd geplaatst in Geloof in één unieke God en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.