Mensen overtuigen – een kunst

Het beste voorbeeld:
Muhammad (vrede en zegeningen over hem)

“Wie denk je dat je bent? Ga jij MIJ de les spellen?!”  … We hebben dit allemaal wel eens te horen gekregen toen we in een “verhit debat” verzeild waren geraakt. Iemand die je dit in het gelaat slingert verwacht in essentie dat je je geloofwaardigheid bewijst. (En allicht denken ze dat ze beter zijn dan jij – niet meteen de beste vriend die je je kan wensen.)

Waar heb je het over? Ik heb het met je over hoe je geloofwaardig overkomt (ethos), hoe je mensen emotioneel raakt (pathos) en hen ook met feiten en logica aanspreekt (logos). Er bestaat geen twijfel over dat de Profeet alle drie deze elementen in zijn manier van spreken legde. (De termen tussen haakjes zijn hedendaagse termen van geleerden op het vlak van rethorica – de Profeet (vrede en zegeningen over hem) was op dit vlak het eerste en belangrijkste voorbeeld voor de hele mensheid.)

Laten we dan eerst eens kijken naar enkele voorbeelden
uit het leven van Muhammad (vrede en zegeningen over hem)
en die dan toepassen op ons eigen hedendaagse leven.

Wie de Sirah (het leven van de Profeet, vrede en zegeningen over hem) bestudeert zal algauw merken dat de geleerden er zich niet van weerhouden om de geloofwaardigheid van de Profeet (vrede en zegeningen over hem)  te bewijzen. Het is inderdaad zo dat Allah (azza wa dja) de beste van de beste van de beste heeft gekozen om de boodschap van de Islam over te dragen en door te geven.

Imam Ahmad verhaalt een Hadith over mensen die praatten over de Profeet (vrede en zegeningen over hem) en hem op verschillende manieren beschreven. Een van hen zei bijvoorbeeld dat Muhammad (vrede en zegeningen over hem) als een groene boom in de woestijn was. Wat ze daarmee willen zeggen is dat Muhammad (vrede en zegeningen over hem) de enige goede mens van zijn clan was. Dus zegt Ibn Abbas:

“Sommige dingen van wat de mensen over hem zegden kwam ook de Boodschapper van Allah te weten. Dus beklom hij het preekgestoelte en vroeg: ‘Wie ben ik?’ Ze antwoordden: ‘Je bent de Boodschapper van Allah’. Hij zei: ‘Ik ben Muhammad bin Abdillah bin Abdul Muttalib. Allah verdeelt de schepping en maakte mij tot een van de beste van Zijn schepselen. En Hij verdeelde hen allen in twee groepen en plaatste mij bij de beteren onder hen. Hij schiep de stappen en plaatste me bij de betere en hij verdeelt hen in clans en plaatste mij bij de beste. En ik ben de beste van jullie wat clan en geest betreft.”

De Profeet (vrede en zegeningen over hem) zegt hier dus dat hij niet de beste is uit een groep van slechte mensen. Hij zei integendeel dat hij de beste is onder de besten. Je zal ook hebben gemerkt dat hij zijn afstamming van Abdul Muttalib onder de aandacht brengt die uiteraard een bekende persoon was en groot respect genoot in de hele Hujaz (Arabisch schiereiland).

De Profeet  (vrede en zegeningen over hem) heeft ook gezegd:

“Waarlijk, Allah heeft de Kinanah onderscheiden onder de afstammelingen van Ishmael, en hij heeft de Bani Hashim onderscheiden van de Quraysh, en hij heeft mij onderscheiden onder de stam van Banu Hashim.” Opnieuw toont dit zijn geloofwaardigheid in een reeks van de beste stammen en clans aan.

Wat doet die geloofwaardigheid dan?
Ze trekt de aandacht van de toehoorders.
Ze zorgt ervoor dat wat de spreker zegt overkomt
als waardevol en de moeite om te overwegen,
vanwege de ethos van deze persoon.

Hoe zit het dan met andere momenten uit de Sirah? Het feit dat de Profeet (vrede en zegeningen over hem) nooit afgoden heeft aanbeden en nooit alcohol heeft gedronken, en dat Allah hem ervoor heeft behoed dat hij naar muziek zou luisteren voor dat hij een profeet werd – dat zijn allemaal zaken die we kunnen onderbrengen onder “ethos” (of geloofwaardigheid van de spreker )

Wat betekent dit voor JOU?

Stel dat je islamitische video’s maakt, een preek schrijft, een blog hebt of een zaak,
of dat je zelfs gewoon maar dawah geeft aan moslims en niet-moslims.
Je MOET je geloofwaardigheid bewijzen.
Laten we enkele specifieke voorbeelden gebruiken:

Stel dat je dawah geeft aan een moslim en je probeert hem te overtuigen om regelmatig te bidden en zijn geloof meer te praktiseren. Misschien is het jou onlangs nog overkomen, of iemand die je kent, en jij bent (of die persoon is) sindsdien totaal veranderd. Je moet die ervaring vermelden om in de ogen van je toehoorder een betere ethos te hebben en hem zo beter te overtuigen om hetzelfde pad te kiezen dat jij hebt gevolgd om dichter bij Allah te komen.

Een ander voorbeeld: Waarom, denk je, dat al die dieetpillen en wonderdiëten zoveel succes hebben? Vanwege de getuigenissen die ze zien en lezen: ECHTE MENSEN die ECHTE RESULTATEN boeken. Geef toe, heb je die reclame al eens gezien?

Of kijk gewoon naar de sheiookh (meervoud van sheikh) wanneer ze het woord nemen op conventies of in verschillende gemeenschappen. Je zal zien dat er altijd eerst een moderator komt die de spreker inleidt en informatie geeft over de sheikh voor hij aan het woord komt. Zo vestigt hij de geloofwaardigheid van de spreker tegenover zijn publiek.

Als zij dat al doen, dan jij ook. Wallahu Ta’ala Alem.

.
Bron: ttp://www.islamicity.com/articles/Articles.asp?ref=EG1206-5153#sthash.mo4lSy1I.dpuf

 

Dit bericht werd geplaatst in Muslim zijn is..., Sprokkels en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.