Hoe weet ik dat Allah me heeft vergeven?

De lezing waaruit dit stukje komt gaat over Moesa (Mozes, vrede zij met hem) en de betekenis van het voorval in Madyan. Hij is uit Egypte gevlucht nadat hij onopzettelijk een Egyptenaar had gedood. In Madyan rust hij uit bij een bron. Hij ziet hoe twee vrouwen moeite moeten doen om hun schapen in te tomen die naar het water willen. Ze willen wachten tot de mannen weg zijn. Dus biedt Moesa (vrede zij met hem) aan om de schapen voor hen te drenken. Wanneer hij klaar is, trekt hij zich terug en bidt hij:

“Rabbi inni limaa anzalta ilaya
min ghairin faqier. ”

“Mijn Heer, ik heb behoefte
aan het goede dat U tot mij neerzendt.”

(De Edele Quran 28:24)

Over dat gebed vertelt broeder Nouman Ali Khan:

Jij en ik moeten wanhopig op zoek naar kansen om goed te doen als we een duister verleden hebben. Wanneer je tijdens je leven fouten hebt begaan, wanneer ik in mijn leven fouten heb begaan, dan moet dat ervoor zorgen dat we wanhopig uitkijken naar een volgende mogelijkheid om iets goeds te doen.

Trouwens, het is al duidelijk dat Moesa (vrede zij met hem) een spiritueel mens is: hij bidt, hij verricht smeekbeden. Zelfs toen hij uit Egypte vertrok, verrichtte hij Du’a. Onder “goede daden” verstaan we dus niet alleen “spiritualiteit”, want op dat vlak zat hij al goed. Wat hij hier met “khair” bedoelt, is een kans om mensen te helpen. Daarnet heeft hij toch ook iemand geholpen, niet? Hij heeft mensen geholpen en ging dan weer zitten. En nu is het alsof hij zegt: “Yaa Allah, als Je mij nog andere mensen laat helpen, dan zal ik ze ook helpen. Ik weet wat me te doen staat. Ik wil zo wanhopig graag meewerken aan het volgende project – echt graag.”

Dus als hier een jongeman die een party-leven heeft geleid tauwba verricht, dan houdt die tauwba niet alleen in dat hij veel moet bidden, dat hij veel Quran reciteert en veel smeekbeden verricht. Het betekent ook dat hij voortdurend uitkijkt naar de kansen om mensen te helpen. Hij probeert zijn familie te helpen, hij probeert zijn buurman te helpen, hij probeert oudjes in de buurt te helpen, … Hij probeert voortdurend mensen te helpen. Daardoor zal je het weten:

Wanneer Allah je steeds weer
nieuwe kansen geeft om mensen te helpen,
dan weet je dat je
op het pad naar vergiffenis bent
.

BRON: https://www.youtube.com/watch?v=ATFO2R0zWTk —

In dat verband vind ik het beeld zo mooi
dat Allah elders in de Quran gebruikt
waarin Hij ons laat weten  dat Hij dorre grond

 atacama desert

tot leven kan wekken…

woestijn-3

Deze twee foto’s tonen
de Atacamawoestijn in Chili,
voor en na dat Allah ze tot leven wekte.

Nog mooier is dat Hij dat beeld
gebruikt
nadat Hij het had over
dode en verdorde harten

waardoor dat beeld meteen toont
wat Hij voor ons zondig
onverschillig hart kan doen.

Dit bericht werd geplaatst in Muslim zijn is..., Sprokkels en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.