Shabaan – en dan de Ramadan

Shabaan is de achtste maand van de Islamitische kalender en is een van de bijzondere maanden waarover we specifieke sunan van de Profeet (vrede en zegeningen over hem) vinden. Er werd overgeleverd dat de Profeet bijna de hele maand lang vastte, behalve de laatste dagen.

Aicha (moge Allah tevreden zijn over haar) vertelt: “Allah’s Boodschapper vastte zoveel dat men dacht dat hij er niet meer mee zou ophouden, en hij onderbrak het zolang dat men dacht dat hij nooit meer zou vasten. Nooit zag ik Allah’s Boodschapper een hele maand lang vasten, tenzij in de maand Ramadan, en nooit zag ik hem in een andere maand meer vasten dan in de maand Shabaan.”[1]

We merken hoeveel belang de Profeet hieraan hechtte, al is dat soort vasten vrijwillig en extra. We weten dat hij, toen Usaamah ibn Zayd hem vroeg naar het vasten in Shabaan, antwoordde: “Het is een maand die de mensen verwaarlozen, tussen Rajab en Ramadan. Het is een maand waarin de daden van de mensen worden meegenomen naar de Heer van de Werelden en ik zou graag hebben dat mijn daden worden meegenomen terwijl ik aan het vasten ben.” Deze hadith toont duidelijk het belang van de Islamitische maanden. Wij die in het Westen leven, moeten onze band met Islamitische religieuze symbolen onderhouden – waarvan de Islamitische kalender een belangrijk onderdeel is. Bovendien heeft de Profeet ons geïnformeerd over zaken uit het onzichtbare, namelijk dat onze daden tijdens deze gezegende maand mee omhoog worden genomen en dat het daarom verstandig is om in een dienstbare toestand te verkeren terwijl we worden geëvalueerd.

We weten ook dat de Profeet bad dat Shabaan een gezegende maand zou zijn en dat hij de maand in verband bracht met de Ramadan. Hierdoor wees hij ons op een onverbreekbare band tussen de twee. Hij bad: “O Allah, maak de maanden Rajab en Shabaan tot gezegende maanden voor ons, en laat ons de maand Ramadan bereiken (laat ons leven tot de Ramadan, zodat we kunnen genieten van zijn verdiensten en zegeningen).”[2]

Heel wat mensen hebben het moeilijk om de juiste geestelijke instelling te bereiken die je nodig hebt voor de Ramadan, en in de laatste tien dagen van die fantastische maand beklagen ze zich dan dat ze hun maand hebben verspild. Een van de belangrijkste redenen hiervoor lijkt het feit dat ze veronderstellen dat Allah enkel verwacht dat Muslims Hem gedurende een maand aanbidden! Terwijl aanbidding een dagelijks gebeuren is, wil Allah dat we Hem in sommige maanden meer aanbidden dan in andere. Bovendien zullen de rechtschapenen goed voorbereid aan die maand willen beginnen en daarom zullen ze zich al twee maanden van te voren beginnen voorbereiden, in de maand Rajab!

Abu Bakr al-Balkhi heeft gezegd: “De maand Rajab is de maand om te planten, de maand Shabaan is de maand om de planten te irrigeren en de maand Ramadan is de maand waarin de oogst wordt binnen gehaald.” Hij heeft ook gezegd: “De maand Rajab kan je vergelijken met de wind, de maand Shabaan kan je vergelijken met de wolken en de maand Ramadan met de regen. Hoe kan iemand die niet plant en zaait tijdens Rajab, en die niet begiet in de maand Shaban, verwachten dat hij kan oogsten in de maand Ramadan?”

Nu Rajab al voorbij is, wat ben je van plan te doen
tijdens Shabaan als je wilt dat je Ramadan vruchten draagt?

Dit is de manier waarop je Profeet en de eerste generaties van de Ummah
zich gedroegen in deze gezegende maand. Dus wat ga jij nu doen?

Een van de manieren om je voor te bereiden is dat je meer Quran gaat reciteren. Bij het begin van Shabaan, sloot ‘Amr ibn Qays (van de eerste rechtgeleide Muslims) zijn winkel en maakte hij tijd vrij om de Quran te lezen. Het idee om veel te vasten, zoals al eerder werd aangehaald, vinden we in de hadith van Aicha (moge Allah tevreden zijn over haar) waarin ze zegt: “Ik zag hem in geen enkele maand meer vasten dan tijdens Shabaan.”[3]

Vasten is een prachtige daad van dienstbaarheid en toewijding aan Allah. Aangezien het Arabische woord sawm (vasten) betekent dat je je van iets weerhoudt, slaat dit op het onderdrukken van je nafs en op onthouding van wereldse zaken vanuit een sterk geloof in het leven na de dood. Abu Hurairah vertelt dat de Profeet (vrede en zegeningen over hem) heeft gezegd: “Allah heeft gezegd: ‘De vasten is voor Mij en Ik zal hem belonen omdat hij (degene die vast) zijn seksuele verlangens, voedsel en drank nalaat omwille van Mij. Vasten is een bescherming (tegen de Hel) en er zijn twee genietingen voor een vastende: de ene wanneer hij zijn vasten verbreekt en de ander op het moment waarop hij zijn Heer zal ontmoeten. En de geur uit de mond van een vastende is Allah dierbaarder dan de geur van musk.” 4]

Laten we de maand Shabaan gebruiken om mensen van gebed en vasten te worden, zodat we deze maand gebruiken om zaken recht te zetten, onszelf spiritueel bij te schaven en onze ziel voor te bereiden op misschien wel de laatste Ramadan van ons leven.

Aicha vertelt dat de Profeet tijdens geen enkele maand meer vastte dan in Shabaan. Hij zei: “Verricht de daden die je gemakkelijk kan verrichten, aangezien Allah niet moe wordt (van het geven van beloningen aan jou) zolang jij niet verveeld geraakt en moe wordt (van het verrichten van religieuze daden).” De Profeet hield het meest van het gebed dat regelmatig wordt verricht, al is het slechts weinig, en wanneer de Profeet een gebed verrichtte, dan verrichtte hij het regelmatig. [5]

 

[1]Bukhari
[2] Al-Tabarani and Ahmad
[3] Bukhari
[4] Bukhari
[5] Bukhari
Courtesy:  islam21c.com

Gevonden op https://yassarnalquran.wordpress.com/2012/06/23/welcoming-shabaan/

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Info, Ramadan en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.