Waarom is Laylat al Qadr geheim?

Hieronder vind je een deel van de notities die iemand maakte bij een les van Sheikh Abudl Nasir Jangda over Laylat ul Qadr. Insh’Allah heb je er wat aan. Het is geen “tekst” maar een reeks notities. Misschien is de nacht al voorbij dit jaar – mag Allah al je Du’a aanvaarden! Misschien is het vannacht, of een van de komende dagen.

Moge Allah je Du’a aanvaarden en mag deze tekst je helpen
om hem nog beter te beleven, nog beter te beseffen
wat een fantastisch en onverdiend geschenk deze nacht voor ons is.

WAT IS ER ZO GOED AAN HET FEIT
DAT WE NIET PRECIES WETEN
WANNEER LAYLAT AL QADR VALT?

 

– Eerst en vooral moeten we de doelstelling van de Ramadan begrijpen.

Bekijk de Ramadan als een school, de “Ramadan Madrassa”. Doorheen het jaar heeft Allah voor ons bepaalden dingen haraam en verboden gemaakt. Het is aan ons om ons dan ook ver van die zaken te houden. We weten zelf ook hoe moeilijk het voor velen van ons is om van die verboden zaken weg te blijven.
Tijdens de maand Ramadan draagt Allah ons op om tussen zonsopgang en zonsondergang nu ook nog eens weg te blijven van zaken die halaal zijn. Waarom? Zo brengt hij ons wilskracht bij, geestelijke, mentale, emotionele en fysiek kracht. Het maakt ons sterk genoeg om te weerstaan aan verleidingen.
Wanneer je vast, zie je dat sommige mensen het moeilijker hebben dan jij. In Noorwegen bijvoorbeeld vasten de Muslims tussen 20 en 21 uur van de 24 uren in een dag. In Texas is het met 16 à 17 uur niet zo lang, maar je vast in een brandende verstikkende hitte. Als je er in die hitte in slaagt om toch geen slok water te drinken, dan word je zo sterk dat je aan alles kan weerstaan. Het maakt je sterker. Dat is wat de Ramadan ons leert.

Aanbidding gedurende de nacht brengt ons naar een nieuw niveau.
De Ramadan brengt àlles naar een nieuw niveau. We doen niet eens de dingen die wèl toegestaan zijn. Maar ’s nachts mag het dan weer wel: ‘s nachts mogen we eten, drinken, intiem zijn met onze echtgeno(o)t(e) enzovoort.  Maar als je de laatste tien nachten van de Ramadan nu ook nog eens doorbrengt in aanbidding, dan doe je die toegestane zaken zelfs ’s nachts niet meer. Het grootste deel van je tijd gaat op aan bidden, Du’a, Quran lezen waardoor je Ramadan op een nieuw niveau bereikt.
Het zou toch fantastisch zijn als we niet alleen de hele maand Ramadan vasten, maar ook nog eens elke nacht van de laatste tien nachten in de Ramadan zouden doorbrengen in aanbidding. Hoe hoog denk je dat onze spirituele kracht zou liggen tegen het einde van de Ramadan? We zouden sterk genoeg staan om de rest van het jaar aan te kunnen, insh’Allah.

En dat is nu net het voordeel ervan
dat we niet weten wanneer Laylat al Qadr precies valt:
dat we elk van die nachten proberen om hem te vatten!

– Het tweede voordeel van dit niet te weten heeft te maken met het ontwikkelen van een nauwe band met Allah.

Ben je ooit op vakantie geweest met iemand voor tien dagen aan stuk, waarbij je constant in mekaars gezelschap was? ’s Ochtends de autorit naar je volgende bestemming, ’s namiddags bezienswaardigheden bezoeken, en ’s avonds de kamer delen… Voortdurend samen, 24/24. Hoe vertrouwd geraak je in die tijd met elkaar? Je went aan elkaars aanwezigheid, het wordt steeds gemakkelijker om met die persoon te praten. En dan, op dat 11, gaan jullie naar huis, elk naar zijn eigen huis in zijn eigen stad. Dan mis je mekaar toch? Je bedenkt iets grappigs en in een reflex zoek je die persoon om het hem of haar te vertellen, maar er is niemand. Je herinnert je iets en je wil het met ze delen, maar er is niemand. Je stuurt voortdurend berichtjes omdat je die persoon zo mist.

Pas dit voorbeeld nu eens toe op ons, wanneer we die tien laatste dagen en nachten van de maand Ramadan doorbrengen in aanbidding. Overdag bidden we 5 keer, we lezen Quran en we vasten de hele dag. ’s Nachts gaat onze tijd naar bidden en praten met Allah. Bedenk hoe dierbaar Allah voor je zal worden, hoeveel je ervan zal gaan houden met Allah te praten, hoe je je in je aanbidding, in je gebed en het praten met Allah steeds gemakkelijker en geruster zal voelen. Hoe hard zal je dan op de 11° dag, op Eid, dat urenlang praten met Allah missen?

Meestal moeten de imams de mensen erop wijzen dat ze ook Eid Dhuhr, Asr, Magrib en Isha moeten bidden! Als jij die tien dagen en nachten hebt doorgebracht met het aanbidden van Allah, dan zal jij die aansporing heus niet nodig hebben. Je zal uitkijken naar het volgende gebed. Je zal kijken hoe laat het is en denken: “Is het nog geen tijd? Ik moet echt eventjes praten met Allah!” Je zal zien hoe familie en vrienden “hangen” en ontspannen, eten en babbelen en jij kan niet wachten om naar de moskee te gaan voor het gebed. En de anderen bekijken je raar: “Moskee? Maar het is Eid! We hoeven niet meer te gaan nu!” Ze moeten natuurlijk wel, maar het verschil met hen is dat jij wil gaan omdat je na tien dagen samen met Allah die band met Allah mist. Dat is zo iets moois…

– Tenslotte heeft Imam Razi in zijn tafsier gezegd:

“Van alles wat waardevol is heeft Allah nooit
de exacte kennis, de preciese plaats
of het juiste tijdstip aan ons geopenbaard.
Maar Allah heeft er wel voor gezorgd
dat we er naar uitkijken.”

Welke daden zijn het die Allah graag heeft? Geen idee.
Er wordt ons gezegd dat we “goede daden” moeten verrichten. Welk van die daden zal het zijn die ons de tevredenheid van Allah bezorgt? Geen idee. We doen gewoon nonstop zoveel mogelijk goed.

Allah heeft ons ervoor gewaarschuwd dat we door zonden de woede van Allah kunnen opwekken, maar welke zonde is het die tot de straf van Allah leidt? We weten het niet. Dat betekent dat we gewoon àlle zonden zoveel mogelijk moeten vermijden.

Wanneer wordt onze Du’a verhoord? Geen idee.
De Profeet (vzzmh) heeft ons gezegd dat er op vrijdag een tijdstip is waarop de Du’as worden verhoord. Hoe laat? Wanneer precies? Dat weten we niet, dus verrichten we die hele dag door zoveel mogelijk Du’a.

De Profeet (vzzmh) heeft ons verteld over de grootste naam van Allah, maar hij heeft ons niet verteld welke naam van Allah het precies is. Dus leer je gewoon alle namen en eigenschappen van Allah en soms je ze zoveel mogelijk op in de hoop dat die ene naam erbij is.

In de Qur’an heeft Allah gezegd: “Waak over de gebeden, en het middelste gebed, het beste gebed.” Allah heeft echter niet gezegd welk gebed het middelste en het beste gebed is. Vandaar dat hierover verschillende opinies bestaan. Is het Asr of Dhuhr? Of toch  nog een ander? We weten het niet en dus verrichten we elk gebed alsof het dat middelste en beste gebed is.

Allah heeft ons gezegd: “Als de dood komt, dan krijg je geen seconde meer of minder.” Maar wanneer is het dat de dood komt? We weten het niet en dus beleven we elk ogenblik alsof het ons laatste kan zijn. De Profeet (vzzmh) zei aan de Sahaba: “Bid alsof dit gebed je laatste zou zijn.”

Wanneer iets belangrijk of waardevol is,
heeft Allah er telkens voor gezorgd
dat we er wat moeite voor moeten doen.

Laylat al Qadr is een prachtige, gezegende en opmerkelijke kans voor ons. Allah zorgt dat we er een inspanning voor doen door die nacht te zoeken. De beloning stemt overeen met de inspanningen die we verrichten, dus: hoe harder we werken, hoe groot de beloning zal zijn. Bedenk dus altijd dat je het sap pas krijgt door te persen!

We moeten gewoon blijven werken en zoeken
We moeten gewoon ons uiterste best doen
gedurende de laatste tien nachten van de Ramadan.

 

De hele lezing in het Engels vind je hier.

Dit bericht werd geplaatst in Ramadan en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.