Wat kan ik doen in Laylat al Qadr?

Hieronder vind je het laatste deel van de notities die iemand maakte bij een les van Sheikh Abudl Nasir Jangda over Laylat ul Qadr. Insh’Allah heb je er wat aan. Het is geen “tekst” maar een reeks notities. Misschien is de nacht al voorbij dit jaar – mag Allah al je Du’a aanvaarden! Misschien is het vannacht, of een van de komende dagen.
Moge Allah je Du’a aanvaarden en mag deze tekst je helpen
om hem nog beter te beleven, nog beter te beseffen
wat een fantastisch en onverdiend geschenk deze nacht voor ons is.

 

WAT ZIJN DE TEKENEN VAN LAYLAT AL-QADR?

– De Profeet (vzzmh) heeft gezegd: “De nacht zal heel sereen en rustig zijn.”

– Het zal niet te warm zijn en ook niet koud.
Als de Ramadan in de zomer valt, dan zal die nacht een beetje koeler zijn dan verwacht. Valt de Ramadan in de winter, dan zal het die nacht niet zo hard vriezen als je had gedacht.

– Er zal wat druilregen vallen of er is die nacht vocht in de lucht.

– De volgende ochtend zal de zon bij het opgaan geen hevige stralen hebben, maar een zachte wazige gloed.

WAT MOETEN WE DOEN TIJDENS LAYLAT AL-QADR?

– Begin bij het minimum:
bid in die laatste tien nachten Isha in de moskee, in Jama’a. 

Tijdens de Ramadan komen we ook vaker samen met familie en vrienden en versterken we de banden van onze gemeenschap. Dit is aanbevolen, maar het mag niet ten kosten van je aanbidding gaan.
Iedereen nodigt je uit voor Iftar in die laatste tien nachten. Daar is niets mis mee. Ga erheen – vooral als het familie is of vrienden of buren die je uitnodigen. Maar eet snel en matig en zorg dat je op tijd vertrekt om Isha in gemeenschap in de moskee te kunnen bidden. Zo heb je de uitnodiging van de gastheer niet afgeslagen, en verdien je toch  nog de beloning voor Laylat al Qadr.

– Isha heb je dus gehaald. Bid nu ook elke ochtend van die
laatste tien nachten Fajr in gemeenschap in de moskee.

Iedereen staat toch al op voor Soehoer. Er is dus geen reden of excuus om dan na de Soehoer maaltijd niet ook meteen het Fajr gebed te verrichten. Doe dat beetje extra, door niet alleen op te staan voor Soehoer en wakker te blijven tot het Fajr gebed. En bid niet in je piyama bij je thuis, maar ga naar de moskee (in iets anders dan je piyama uiteraard J)

Er is een Hadith waarin de Profeet (vzzmh) heeft gezegd:
“Iedereen die Isha in gemeenschap bidt
en iedereen die Fajr in gemeenshap bidt,
wordt beloond alsof hij de hele nacht
in aanbidding had doorgebracht.”

– Niveau 3: Doe er waat Qiyaam bij.

Verricht een beetje extra aanbidding in de nacht. Tarawieh is daar een goed middel voor.
Bid Isha in de moskee, blijf er voor de Tarawieh gebeden en zorg dan dat je nadien op tijd terug komt voor het Fajr gebed.

– Niveau 4: Doe wat extra die nacht door Qur’an te lezen,
of Nawafil gebeden te verrichten, of maak Du’a.

Vooral het verrichten van Du’a wordt sterk aanbevolen.
Imam al Shafi’i heeft gemeld: “Ik verkies Du’a tijdens de laatste tien nachten van de Ramadan boven het verrichten van extra Salaah, zelfs al is het gebed de beste vorm van aanbidding. Maar als je na de Tarawieh gebeden nog iets extra wil doen tijdens de laatste tien nachten, dan blijf ik liever zitten en verricht Du’a. Vraag Allah om vergiffenis en genade, en verricht Du’a dat Allah deze wereld tot een betere plek maakt om in te leven. Vraag Allah dat hij zorgt voor vrede en rechtvaardigheid voor alle mensen die waar ook ter wereld lijden.”

Samenvatting van niveau ‘: Ishi in de moskee, Tarawieh, extra Du’a, Fajr in de moskee.

– Niveau 5: I’tikaaf, wat betekent dat je
de laatste tien dagen en nachten in hun geheel
aan een stuk doorbrengt in de moskee.

Het is een Sunnah van de Profeet (vzzmh). Tijdens de laatste tien dagen en nachten van de maand Ramadan concentreerde hij zich uitsluitend op de moskee en op Allah. In het laatste jaar van zijn leven bleef hij zelfs 20 dagen aan een stuk in I’tikaaf.

Wat toe doen als je moet gaan werken?

Of je hebt familiale verplichtingen waardoor je je dit niet voor 10 dagen aan een stuk kan veroorloven? Islam heeft een interessant principe:

Als je het over een goede daad hebt
die je om een of andere reden
niet in zijn geheel kan verrichten,

geef dan niet het deel ervan op
dat je wel kan doen.

Kan je niet de hele Qur’an lezen, maar een derde lukt wel, lees dan een derde van de Qur’an. Kan je geen 1000€ aan liefdadigheid schenken, maar kan je er wel 500 missen, geef dan 500€. (of 100, of 5) De Profeet (vzzmh) heeft gezegd: “Behoed jezelf voor het Hellevuur, al was het maar met een halve dadel.” Kan je geen 10 dagen en 10 nachten I’tikaaf verrichten, doe dan dat wat je wel kan, als is het maar 1 dag of 3 dagen. Doe gewoon wat je kan. Trek wat tijd uit voor Allah alleen. Besteed de tijd waarover je beschikt aan Allah in I’tikaaf.

Volg het niveau dat het best past
bij hoe dierbaar voor jou de nabijheid van Allah is
en hoe graag je dichter wil komen
bij de tevredenheid van Allah.

– A’isha (moge Allah tevreden zijn over haar) was de vrouw van de Profeet (vzzmh) en de dochter van Abu Bakr as-Siddiq (moge Allah tevreden zijn over hem). Niet alleen was ze een van de meest opmerkelijke vrouwen, ze was ook een van de meest opmerkelijke mensen die ooit op deze aarde rondliepen. Ze vroeg eens aan haar man, de Profeer (vzzmh): “Ya Rasoelullah, als ik Allah kan aanbidden tijdens Laylat al Qadr, wat raad je mij dan aan te doen in die nacht?” Welke Du’a raadt hij zijn geliefde vrouw aan? De Profeet (vzzmh) leerde haar de volgende Du’a:

Allahumma innaka ‘afuwwun
tuhib al-‘afwa fa’affu ‘anni

O Allah, U bent vergevensgezind
en U houdt van vergiffenis. Dus vergeef mij!”

De betekEnis van deze Du’a:

  • Allahumma
    • “O Allah”
    • Het is een manier om Allah te aanroepen die alleen voor Hem wordt gebruikt.
    • Als je Allahumma zegt duidt het op hoogdringendheid. Het is krachtig.
  • Innaka
    • “Absoluut zeker, U bent zonder twijfel….”
  • Affuwwun
    • “Iemand die iets over door de vingers ziet, die verontschuldigt, die keer op keer een nieuwe kans geeft. Iemand die iets laat rusten, die ons alles vergeeft dat we ooit hebben mispeuterd.”
    • De oorsprong van het woord is “al afwu:” de andere kant op kijken, zich afkeren, negeren.
  • Tuhib al-‘afwa
    • “U houdt ervan onze zonden over het hoofd te zien. U houdt ervan ons een nieuwe kans te geven. U houdt ervan ons keer op keer steeds weer een nieuwe kans te geven.3
  • Fa’affu ‘anni
    • Omdat U degene bent die zonden wegveegt en die ervan houdt onze zonden door de vingers te zien, smeek ik u, vraag ik u Yaa Allah: geef me nog een kans en wis mijn zonden nog eens uit.”

De Profeet (vzzmh) gaf ons de raad deze Du’a steeds weer te herhalen.

In deze Du’a beschrijft de Profeet (vzzmh) drie keer op drie verschillende manieren het door de vingers zien van zonden, het uitwissen van zonden en het schenken van een nieuwe kans:

  • De eerste keer gaat het over Allah
  • De tweede keer slaat op de daad zelf
  • De derde keer gaat het over ons

Dit slaat op de hoeveelheid en de verscheidenheid van de zonden die wij hebben verricht. Eigenlijk zeggen we op die manier: “O Allah, ik heb meer zonden begaan dan ik zou willen. Tientallen, honderden, duizenden… allemaal verschillende vormen en soorten van fouten. Maar in deze nacht vind ik troost in het feit, O Allah, dat U vergiffenis schenkt, dat U degene bent die vergeeft. Dus geef me alsjeblief nog eens een kans, O Allah.”

 

Moge Allah van ons allemaal onze vasten aanvaarden,
en elk vriendelijk woord, elke attente daad.
Moge Hij onze aalmoezen aanvaarden,
al was het slechts die halve dadel,
Moge Hij ons helpen in deze laatste dagen en uren
om onze band met Hem te versterken
zodat we sterk staan voor de maanden die volgen
in de hoop op een nieuwe maand zo dicht bij Hem.
Moge Hij ons een volgende Ramadan gunnen
waarin we met deze kennis nog meer voor Hem doen.

 

De lezing in het Engels vind je hier.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Ramadan en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.