Waarom makkelijk als het moeilijk kan?

In een lezing rond An Naziaat wijkt Ustadh Nouman Ali Khan even af van het onderwerp om in te gaan op een vraag die jij je misschien ook al eens hebt gesteld:

Zou het niet veel makkelijker zijn geweest
indien de Profeet zelf (vrede en zegeningen over hem)
alle Ayaat van de Quran voor ons had uitgelegd?

Als hij dat had gedaan, was er geen tijd overgebleven voor iets anders, misschien niet eens voor de hele Openbaring. Als je ziet hoe Nouman Ali Khan soms meer dan een uur kan praten over één woord – niet eens een Ayah – weet je het wel. Maar meer nog is het de keuze van Allah. Hoe vaak zegt Hij in de Quran niet dat we moeten nadenken over de Quran? Hoe vaak verwijt Hij de ongelovigen “Waarom denken zij niet na?” “Denken zij niet na over mijn Tekenen?” De Profeet (vrede en zegeningen over hem) mocht het dus niet voor ons doen.

Het is onze taak om na te denken,
om een relatie op te bouwen met de Quran,
en daardoor een relatie met Allah.

Het is niet fout dat verschillende mensen, na eerlijk, nederig en diepgaand nadenken, tot verschillende conclusies komen. Al die inzichten kunnen juist zijn als ze voortkomen uit eerlijke bezinning en grondige studie. Dus niet “Naar mijn gevoel…” of “Hier voel ik me niet zo goed bij” en “Weet je wat ik denk?”

Wanneer je de Quran leest of hoort moet je erover nadenken, je moet jezelf vragen stellen en op zoek gaan naar het antwoord. Bij anderen die er al over hebben gestudeerd maar nooit zonder ook zelf na te denken: klopt het, begrijp ik dat, hoe pas ik dat toe op mezelf en mijn leven?

Niemand zal ooit àlle inzichten en àlle verborgen schatten van de Quran doorgronden en dat is ook niet nodig. Het is onze taak om erover na te denken en hem op ons leven te leggen. Je zal merken dat in verschillende fases van je leven eenzelfde tekst je vaak andere inzichten zal geven.

Belangrijk is te weten:
FIEHAA DHIKRUKUM
Daarin is jouw vermelding

JIJ, jij persoonlijk, wordt in de Boek vermeld zegt Allah. Staat je naam erin? Neen. Maar er staat jij en jouw. Zelfs wanneer de context niets met jou te maken lijkt te hebben is elk woord van Allah aan jou persoonlijk gericht. Als jij er met de juiste houding van nederigheid en ontvankelijkheid naar luistert, dan wordt het een boek dat je leidt naar de beste plaats in dit leven en het volgende.

Dat is toch wat je 17 keer en meer per dag vraagt,
“Ihdina assiraatal mustaqiem” – “Leid ons op het rechte Pad.”

 

Dit bericht werd geplaatst in Quran - onze gids en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.