Mama, ik wil je dicht bij mij!

Ach mama… Ik zie je zo graag.
Je wordt oud. Bijna 93! Wat een gezegende leeftijd. En wat een gezegend leven. Je hebt het zwaar gehad als kind. Je hebt als tiener een oorlog meegemaakt, brand en enkele  bombardementen. Je hebt je land verlaten om met papa mee naar België te komen. Je hebt geleden onder haat en nijd vanwege je Duitse afkomst en toch stond je steeds klaar om iedereen te helpen. Je droom van een groot gezin wilde maar niet uitkomen, tot wij er eindelijk waren en dat hebben we geweten!

Je was een fantastische moeder!

Ik vertel graag aan kennissen over de keren dat papa je de stad in stuurde om eindelijk eens een nieuw kleedje voor jezelf te kopen. Je kwam een paar uur later terug zonder kleedje. En het geld? “Op het spaarboekje van de kinderen!” Of die keer dat papa een paar weken van huis was en we de griep kregen, jij, mijn broertje en ik. Je was doodziek, maar sleurde toch de matrassen van boven naar de woonkamer en kookte voor ons en verzorgde ons alsof je zelf niets mankeerde. Een moeder uit de duizend!

Kon ik maar iets terugdoen…

tuin

God zegt echter in de Koran dat niemand ooit zijn moeder voldoende kan teruggeven voor wat ze voor hem of haar heeft gedaan. Dat geldt zeker ook voor jou. En toch hoop ik je iets te kunnen geven: de weg naar Allah, naar God.
Je gelooft in God. Daar hebben we het over gehad. Je gelooft dat Hij de enige is die het je kan geven als je iets nodig hebt. Met andere woorden: je gelooft niet dat iemand anders dezelfde macht heeft als God. Dat is al de helft van wat ik als Moslim ook geloof: niemand heeft de macht die God heeft en niemand verdient het te worden aanbeden zoals God.

Maar daar lopen we vast… Want dan wil ik vertellen over Muhammad als de volgende profeet na Jezus (Gods vrede en zegen over hen allebei), maar dat ruikt teveel naar Islam. En “Islam” is voor jou en voor zoveel mensen een vies woord geworden door de monsters die gebouwen opblazen en mensen vermoorden in de naam van de Islam. Zoveel Moslims doen hun best om aan die schurken duidelijk te maken dat wat ze doen niets met de Islam heeft te maken. En dan worden ze vaak door die schurken bedreigd en zelfs vermoord… Moslims doen hun best om aan jou en de mensen hier te vertellen dat de Islam niét oproept tot moord en geweld, maar de beelden op TV en in de krant zijn zo vreselijk dat je ons niet meer hoort. Dat is niet jouw schuld.

Niemand die gruwelt van onrecht
is “slecht” omdat hij vanwege die afschuw
alles mijdt dat met dit onrecht te maken heeft.

Daarom hoop ik dat God die mensen straft die jou zo bang hebben gemaakt: zij hebben duizenden mensen die Moslim hadden kunnen worden tegengehouden door hun wreedheid. Maar, mama, je ziet ook fijne Moslims om je heen. Denk je dan dat zij hun godsdienst fout zien en dat de schurken gelijk hebben? Kan je niet zien dat inderdaad sommige mensen hun godsdienst kunnen misbruiken, net zoals in andere godsdiensten, maar dat daarom de godsdienst niet slecht is?

Je gelooft in één God, zonder iemand naast hem die dezelfde macht heeft. Je kent de verhalen van profeten in de Bijbel en als je daar even over nadenkt is het logisch dat God er nog een moest sturen. Deze keer liet God zijn profeet niet zèlf vertellen waar het om gaat. Hij dicteerde wat hij moest zeggen en dat werd de Koran: het letterlijke woord van God, gedicteerd aan zijn profeet en bewaard tot op de dag van vandaag, zodat we eindelijk niet meer de vertelsels van mensen moeten geloven, maar weten wat God zelf zegt en wil.

Als ik je al nooit kan vergoeden voor het feit dat je zo’n fantastische moeder bent, dan hoop en bid ik dat ik je tenminste het geschenk van de Islam kan geven. Laat je vrees voor de vieze bijklank van Islam vallen en kijk naar wat God in de Bijbel èn in de Koran zegt: “Wees goed voor elkaar, wees eerlijk! Geloof in God en laat je liefde voor Hem je leven sturen naar iets wat de wereld mooier maakt.”

Het is dezelfde God, mama, waar jij in gelooft en in wie papa geloofde. Alleen zie je Hem in de Islam zonder het roest, het stof en de spinnenwebben die in de Bijbel het beeld van God en de boodschap van Jezus vervormen.

spinrag

Als ik iets voor iemand heb gedaan en ze willen me bedanken, dan vraag ik: “Geef me niets, bedank me niet, maar bid dat mijn mama Moslim wordt en dat ik het mag weten.” Dan kan ik gerust zijn dat je dat geschenk, het enige wat in de buurt komt van iets dat opweegt tegen je goedheid, heb kunnen geven…

Ik wil zo graag samen met mijn man en mijn fantastische mama in de hemelse tuinen van het Paradijs genieten van de eeuwigheid… Mensen troosten me en zeggen: “Als je moeder dit toch al gelooft, en ze was zo fantastisch als mens en als moeder, dan zal God haar wel het Paradijs geven. Maak je geen zorgen!” God is een lieve, barmhartige God en dus geloof ik dat die mensen gelijk hebben… Alleen zou ik het zo graag weten, ik wil het je horen zeggen: “Er is maar één God die alles heeft geschapen en aan wie ik hulp kan vragen. En bovenop alle profeten die ik al ken, geloof ik dat Muhammad de volgende, en de laatste was.”

In het Arabisch is dat:
Laa ielaahaa iela Allah
Moehammadoer Rasoel Allah

Wanneer je dat zegt, neemt God alles wat je ooit hebt misdaan (hoe goed je ook bent je hebt natuurlijk ook fouten gemaakt, he!) en hij verandert àl die zonden in goede daden… bovenop die berg van goede daden die je al hebt! Jij krijgt het zuivere zieltje van een pasgeboren kind en de beloning van eigenlijk 2 x 93 jaar goede werken.

Ik hoop en ik bid dat je dit leest
Ik hoop en ik bid dat je het begrijpt
Ik hoop en ik bid dat je de stap durft zetten!

Dikke zoen van je al wat oudere kapoen!

 

 

 

 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Sprokkels en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.