Een feministe en niet-Muslim zegt spontaan wat de Islam ook zegt!

Mevrouw Fientje Moerman is een politica, vrijzinnig voor zover ik weet en feministe.
En toch zegt ze iets wat Allah ons al 1400 jaar aanraadt in de Quran.
Ik vond een interview met haar over de wet tegen seksisme die onlangs werd goedgekeurd.

De wet is nochtans op redelijk wat gefrons onthaald.
Moerman: “(fel) Die wet is nodig. Ze beantwoordt aan de dagelijkse realiteit. Ik heb ook dingen meegemaakt waar je die mannen nu een proces voor kunt aandoen. Ik zie mannen gewoon als vrienden en collega’s, het probleem is dat zij dat niet altijd met jou doen. Dat moet je als vrouw altijd in je achterhoofd hebben.”

Over welke ervaringen heeft u het dan?
“Grotendeels bleef dat gelukkig allemaal verbaal. Maar ik heb altijd mijn voorzorgen genomen. Tijdens onze jaarlijkse fractiedagen in Oostende is het de gewoonte dat iedereen ’s nachts poedelnaakt in de zee ging zwemmen. Ik wilde dat niet. Ik wilde niet in een positie terechtkomen waarin ik een collega die misschien wat gedronken had een oplawaai moest verkopen.”

Geef toe… Zegt de Quran iets anders?
Bedek jezelf en gedraag je zo dat je niet de aandacht van mannen trekt.
Het is moeilijker een man af te weren die verliefd is geworden of zich aangetrokken voelt dan om te vermijden dat hij “op ideeën komt”. We zijn graag mooi. We krijgen graag een complimentje. Laten we gewoon vermijden dat het van een man komt die niet onze Mahram is. En laten we ons best doen om de bevestiging die we zo nodig hebben te krijgen van de mannen in ons leven die ècht om ons geven – en niet om onze vormen, ons gekir, of wat dan ook.

Alhamdolillah! Zo zie je maar dat iemand met gezond inzicht en besef van de omstandigheden tot dezelfde conclusies komt als Allah. En dat terwijl wij ons laten opjutten door mannen die ons figuurtje willen zien en niet kunnen verdragen dat we hun spel niet meespelen… Allaf heeft ons geschapen, kent ons door en door en Zijn raad is er alleen om ons te beschermen tegen onszelf en om ons te helpen gelukkig te zijn zonder ons zelfrespect te verliezen.

EEN TIP voor wie op Bayyinah.tv is geregistreerd
staat er onder “Courses” en dan “Themes from the Qur’an”
een PRACHT reeks echt van naaldje tot draadje over de Hijab:

het vers en zijn context, de exacte grammaticale betekenis van het vers, van de woorden… en op basis daarvan een betekenis van wat Hijab betekent. Niet alleen hoofddoek. Je moet geregistreerd zijn op die site en een maandelijks lidgeld betalen. Je vindt er cursussen Arabisch – samen met zijn dochter in de klas – khutbas, tafsir lessen… Vind je het toch wat veel om meteen in te schrijven, mail me dan: ik geef je mijn wachtwoord en login dan voor een week door.

 

Dit bericht werd geplaatst in Muslim zijn is... en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.